KLANG Festival 2016

 

 eventbillede med pav

Sommeren er over os og det betyder, at den store københavnske festival for ny musik: KLANG - Copenhagen Avantgarde Festival, er på trapperne.

Som altid spiller Athelas åbningskoncerten på den internationalt anerkendte festival KLANG. I år foregår det d. 11. juni kl. 20.00 på Republiques  lille scene på Østerfælled torv, Østerbro, København.

pav150150PIERRE-ANDRÈ VALADE
Ved denne lejlighed ledes vi atter af den franske mesterdirigent Pierre-André Valade, der er en vigtig del af europæiske ny musik scene, og bringer international erfaring og ekspertise til åbningskoncerten.
Pierre-André Valade har senest dirigeret ny nusik med norske Bit20 i Bergen, samt Helsingborg Symfoniorkester.

 

 

ATHELAS PÅ KLANG FESTIVAL
Programmet er, som altid ved Klang, noget af det bedste, særeste, sværeste, udfordrende, usædvanlige, eksperimenterende og uforudsigelige musik, som Athelas præsenterer i løbet af sæsonen. På denne koncert ligger fokus på helt ny musik, på udviklingsprojekter og på at præsentere både unge og erfarne komponister, samt nationale og internationale.
I år er der således ikke mindre end to uropførelser på programmet af to danske komponister, der begge har en særlig tilknytning til, eller forkærlighed for, det franske: Kristian Rymkier, der netop har afsluttet flere års studier i Paris, og Niels Rosing Schow, hvis franske forbindelse er velkendt for mange.
Desuden byder programmet på værker af internationalt anderkendte unge komponister som svenske Malin Bång, tyske Leopold Hurt og brasilianske Daniel Moreira.



moreira150150Daniel Moreira (f.1984, BR)

Daniel Moreira er født i Brasilien, men lever nu i Tyskland, hvor han udover sit virke som komponist er lærer i komposition i Hannover og har en aktiv karriere som dirigent med ny musik som speciale.
Aftenens program indledes med Moreiras stykke "Countdowns", om hvilket han skriver:
Countdowns (2014) is written for ten instruments and two samplerkeyboards... The process of countdown, as can be seen in contrasting human situations (e.g. on New Year's Eve, before the launch of rockets, as preparation for im- and explosions, in sports, in music etc.), is used as a source of expectation and dramatic potential in the work. The Ensemble assumes the role of different countdown-machines and mirrors/enriches real countdown sounds presented by the samplers. The work belongs to a series of recent works that draw its material from phenomena of the real world - e.g. "Emergency Procedures (2013)“ and "Safety Procedures (2012)“ - and is a reflection on the processes, gestures and sounds related to countdowns.
Med Countdowns tæller Athelas således ned til festivalstarten på den bedste vis!.

 

Rymkier150150Kristian Rymkier (f.1977, DK)

Kristian Rymkier er en ung dansk komponist og saxofonist, uddannet i Haag, og ved DKDM, samt i Paris. Han har komponeret kammer-, vokal- og orkesterværker og arbejder også med lydinstallationer og digital komposition. Rymkier har særlig fokus på 3D musik, der er komponeret med auditiv rumlighed som musikalsk element, og som aflyttes med hovedtelefoner. Rymkier har en række projekter i ind- og udland de kommende år, både indenfor kammermusik, 3D-værker og med visuelle kunstnere.
Til aftenens koncert har Rymkier skrevet stykket "Trois profs - prouve le parfait", der bliver en uropførelse på koncerten.Kristian skriver om kompositionen:"Idéen til værket er adskillelsen fra studietiden, og en søgen efter egen stemme og integritet. Titlen hentyder til at jeg, ved at stille 3 professorer op foran mig, Gérard Pesson - Stefano Gervasoni - Frédéric Durieux, skal bevise min fuldendelse som uddannet komponist.For at skabe distance til egen sansning og smag, bruger jeg to små "celler" af hver af professorernes musik. Ved at arbejde med noget uden for mig selv (andres musik), kan jeg på afstand udføre supervision af min arbejdsteknik, og derved finde ind/hen/ud til, hvad der er mig. Herfra er næste trin hvorledes, at jeg yderligere vil forsøge at distancere mig fra de 3 professorers æstetik. I det sidste halvandet år har jeg studeret ved Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris (CNSMDP), og hermed stiftet bekendtskab med disse tre personagers musik.
Jeg har udviklet mit eget affinitets-system og bevægelsessystem, der skal  stå sin prøve, når den citerede musik skal bearbejdes; flyttes; omtydes. Der indgår IKKE to takter af hver professor i stykket.  Alle idéer er blevet oversat til noget andet - men da det nu er til Klang festival har jeg valgt at beholde en "klang" fra Pesson."

 

bang150150Malin Bång (f. 1974, SE)

Malin Bång er en svensk komponist, der gerne udforsker de oversete (overhørte) sider af musikken og instrumenterne, og bruger dramatiske /sceniske effekter i sin musik.
Hun skriver om sit stykke Irimi, der er blevet revideret til denne koncert og derfor nu hedder Irimi II:
"Irimi, der er  skrevet til Klangforum Wien, fokuserer på interaktionen mellem forskellige bevægelser  og lyden af instrumenternes overflader. De fleste instrumenter er lavet af en blanding af træ og metal, men det er sjældent at vi udforsker de utallige lydmuligheder af træet og metallet i sig selv. Ganske som percussionlyde frembringes på et utal af måder, hvor man børster, slår, gnider eller stryger, kan de øvrige instrumenters muligheder  udvides ved en lignende tilgang til dem. De præcise og organiske bevægelser i den japanske kampsport Aikido har inspireret bade til ensemblets bevægelser og måden hvorpå lydene frembringes. Den aktive ro og den fokuserede energi kombineret med eksplosive udbrud af kontrollerede bevægelser skaber en række kontrastfyldte dialoger der har fokus på udforskningen klangen af træ og metal."

 

nrs1501502Niels Rosing-Schow (f. 1954, DK)

Niels Rosing-Schow er dansk komponist og professor i komposition ved DKDM, hvor han også blev uddannet i 1987, med efterfølgende studier i Paris. Med en broget inspirationsflade fra dansk Ny Enkelhed, Gruppen for Alternativ Musik, fransk spektralmusik og Iannis Xenakis monumentale værker, har han gennem årene skabt musik, der sætter klang og harmoni i fokus, og som fremstår klar og lys. Hans værker formår at fusionere den danske enkelhed og karskhed med den farverigere franske klangverden og dermed skabe en helt personlig stemme.
På koncerten præsenterer vi FlashNight f. basfløjte m elektronik og ensemble (2015-16) med Hélène Navasse som solist. Instrumenter som engelsk horn, basklarinet og i særdelseshed basfløjten har en mørk, 'natlig' lydkvalitet i kraft af deres størrelse og dybe register. Men jo mørkere af natur, des mere kaster disse instrumenters (relativt) høje register et ganske særligt, gennemtrængende blegt lys ind i musikken. Den enkle ide om (et særligt) lys og mørke er således bærende for værket, og kommer til udfoldelse på forskellig vis i stykkets skiftende faser. Efter de første minutter med udholdte lyde (og glimtvise accenter) følger en ganske aktiv musik, hvor solistens udbrud momentvis opflammer forløbet. Herefter tager basfløjten over som det musikalsk/klanglige centrum, hvorfra de lydlige begivenheder udspringer.
Om værket skriver Niels Rosing-Schow:
"FlashNight er resultatet af et længerevarende samarbejde mellem komponisten og solisten Hélène Navasse, til hvem værket er tilegnet. Adskillige avancerede fløjteteknikker er taget i anvendelse og tilpasset basfløjtens særlige muligheder. De bliver her kombineret på forskellige måder og tilpasset til de musikalske situationer i værket. Det gælder f.eks.en række percussive effekter og brugen af stemmen i forbindelse med forskellige spillemåder."

 

hurt150150Leopod Hurt (f. 1977, DE)
Leopold Hurt er en tysk komponist med base i Hamburg. Hurt har gennem hele sit uddannelsesforløb fokuseret både på tidlig musik, opførelsespraksis (han spiller zither) og komposition, hvor han bl.a. er elev af Manfred Stahnke. Har også studeret på IRCAM og en del af hans kompositioner inddrager elektronik. Hurts værker har blandt mange andre steder været opført ved Warszawa Efterår, Feriekurserne i Darmstadt og Ultraschall-Festival i Berlin.
Gatter (2014) for elektrisk Zither og stort ensemble er en ekspressiv kraftudladning med udgangspunkt i det historiske instrument Zither - som her med det helt store Athelas-udtræk får sat strøm på for at afslutte aftenens koncert med maner, distortion og tysk humor.

Se mere på Klang.dk

Køb billetter her:

ATHELAS Sinfonietta Copenhagen

Østerbrogade 152, 2100 København Ø
Kontor:
Musikhuset, Vesterbrogade 59, København V
CVR: 26598125

Tilmeld nyhedsbrev

Aktiver venligst javascript for at indsende denne formular

Støttet af:

Statens Kunstfond yder driftsstøtte til Athelas Sinfonietta Copenhagen.
Athelas er endvidere støttet af en række fonde, kommunale støttegivere og andre interessenter.