Athelas Sinfonietta og Mogens Dahl Kammerkor præsenterer en række markante og bevidsthedsudvidende værker af komponist Per Nørgård.
Hvis der i 70'erne var en dansk komponist, der definerede tiden, var det Per Nørgård. Han oplevede at blive forhadt af befolkningen, da hans elektroniske Kalendermusik i en kort periode blev benyttet af TV,
der havde bestilt det som pausemusik. Hvad der var tænkt som fredsommeligt musik, blev et kulturfremstød af dimensioner, der blev diskuteret i både avisspalter, radio og TV
I andre sammenhænge blev Per Nørgård nærmest ophøjet til guru på baggrund af sin musikalske tænkning, som var inspireret af orientalisme, astrologi, kosmisk bevidsthed og psykedelia.
Per Nørgård udviklede den enestående uendelighedsrække, der dannede grundlag for et stort antal af hans værker. Han ikke var bange for at inddrage tidens beat-musik, balinesisk musik og fraktale teorier, for hans altomfattende musiktænkning handlede om, at alt kunne blive til musik.
Athelas og Mogens Dahl Kammerkor har valgt at fremføre en række markante værker fra tiden, der tilsammen indkredser både tidens drømme og Per Nørgård.
Program:
Per Nørgård (1932 – ):
Nova Genitura (1975)
Spell for klarinettrio (1973)
Seadrift (1978)
Wiigenlied (1. sats af Wie ein Kind)
Flos ut rosa floruit/ Blomst brød ud i rosenflor
Jorden er som et barn (“2. sats” af Wie ein Kind)
Mit Løv, mit lille træ
Trauermarsch min einem Unglücksfall (3. Sats af Wie ein Kind)
Drømmesange