KLANG, ATHELAS og AAVAAT i TIVOLI |
|||
Om koncerten: Også i år er af hovedkoncerterne på KLANG festival koncerten med Athelas Sinfonietta. Sidste år spillede Athelas ved Golden Days en ren Nørgård-koncert, som vi kaldte "Det kosmiske trip", og trippet fortsættes nu i Tivoli når Athelas spiller denne milepæl fra 1960’ernes danske musik med sine sære omstemninger og nærmest bevidsthedsudvidende uendelighedsrække, som her for første gang foldes ud og umiddelbart kan høres. Det er en ren Wauw-effekt! Per Nørgård siger at han ikke har opfundet uendelighedsrækken, men at han har fundet den. En uendelig melodi der konstant udvikler sig, men genkendelig i de stadigt genkommende naturlige organisationsprincipper, der så alligevel skaber sit eget univers. Denne uendelighedsrække bringer Nørgård for første gang til fuld udfoldelse i værket med den skønne titel Rejse ind i den Gyldne Skærm. Den titel åbner for en fantastisk fantasirejse ind i musikken, ind i ukendte verdener. Sjovt nok er der bag orkestret i Tivolis Koncertsal en stor gylden skærm, som en del af deres almindelige scenografi. Athelas sidder faktisk inde i den gyldne skærm, som vi er på rejse hen i, når Per Nørgårds værk spilles.
Aftenen indledes med en anden ny-klassiker, nemlig György Ligetis Ramifications. Efter pausen kommer de unge komponister på banen – ja måske endda på scenen .. Igen i år har KLANG og Athelas givet unge/yngre komponister muligheden for at skrive et værk for sinfonietta. Det første nye værk er skrevet af James Black, der i år debuterer fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Vi kan ikke sige ret meget om det, for vi har ikke fået værket endnu, men vi ved, at James Black leger med et performancestykke. Han er selv med i sit værk. Han sidder på scenen, der er et talkshow/quizshowelement over det med orkestret, der stilles op ligesom i et talkshow, som vi kender det fra nutidens tosse-tv. Og så sidder han ellers og er nostalgisk med melodier fra sin barndom og et til tider meget syngende orkester. Aftenens sidste værk og anden uropførelse er et værk af Niels Rønsholdt, der senest har haft stor succes med sin musikdramatiske forestilling Blik for Blik, og i det hele taget er et af de mest spændende unge navne i den nye musik. Værket er tænkt og bestilt som et søsterværk til Nørgårds Rejse ind i den Gyldne Skærm af Athelas og Rønsholdt har derfor fået muligheden for at bruge de samme 27 musikere som i dette værk. Rønsholdt har kaldt sit nye værk for 'Civilization' og værket belyser et særligt kapitel i dansk historie og nutid: koloniforholdet til Grønland. Det grønlandske kor Aavaat medvirker, og musikken består bl.a. af grønlandske shaman- og folkesange fra 1900-1960erne, indsamlet af Michael Hauser og bearbejdet gennem et vesteuropæisk musikalsk filter, der således bliver en form for klingende imperialisme. Hvis ikke KLANG og Athelas er dem, der giver de unge en chance, hvem skulle så gøre det? Vi SKAL gøre det, uanset hvad der kommer ud af det, fordi vi skal tage chancer, og med jævne mellemrum viser det sig jo at det var værd at tage de chancer. Hele Athelas' virke og hele KLANGs eksistensgrundlag er den nyskrevne musik, og vi skal invitere talenter ind i varmen, sørge for at udfordre deres talent og hjælpe dem til at udvikle sig.
|
|||