4. marts 2023
Kl. 16.
Musikhuset, Kbh.
Denne koncert er den første i en serie, der strækker sig igennem 2023 og 2024. Vi ønsker med denne række af koncerter, dels at give publikum fornøjelsen af at opleve eller genopleve nogle af de allerstørste mesterværker fra det tyvende århundrede. Mesterværker, der har defineret et nybrud, og i dag står som milepæle for vores samtidige kompostionsmusik. Dels ønsker vi at præsentere det danske publikum for de samtidige komponister, der lige nu er trendsættende for europæisk kompositionsmusik.
Hvad er mere oplagt end at starte denne serie i Østrig? Hvor Schönbergs atonalitet og ekspressionisme skød det moderne i gang, og hvor Olga Neuwirth i dag tegner sig som en af Europas mest interessante samtidige komponister.
Husk: Vi har en introduktion til værkerne kl. 15.30 i Musikhusets sal. Martin Hamann fortæller om Schönberg, mens dirigent Robert Houssart præsenterer Olga Neuwirth.
Læs mere om koncerten
Arnold Schönberg
Arnold Schönbergs første kammersymfoni blev færdig i 1906 og uropført den 8. februar 1907 i Wien. Schönberg dirigerede selv værket nogle år senere ved den siden så omtalte ’Skandalkonzert’, hvor koncertens program bestående af atonale værker og ekspressionistiske eksperimenter fik publikum til at udvandre fra Musikvereinens store sal i Wien. Det moderne var sprunget ud i fuldt flor på den mest reaktionære musikscene i Europa!
Schönbergs Kammersymfoni for 15 soloinstrumenter hører til blandt værker fra Schönbergs tidlige karriere, hvor komponisten indkredser det atonale ekspressionistiske udtryk, der senere kommer til at definere hans virke.
Kammersymfonien er et enkeltsatsværk med en varighed på ca. 20 minutter.
Olga Neuwirth
Præcis som Arnold Schönberg er også Olga Neuwirth maler og multikunstner. Og også som Schönberg gjorde, har hun sat den østrigske avantgardistiske kompositionsmusik på plakaten i Europa. Hun hører aktuelt til blandt de mest anerkendte europæiske komponister indenfor samtidig europæisk kompositionsmusik. I Danmark er hun fortsat et ubeskrevet blad – det laver vi i ATHELAS nu om på.
Ved denne koncert præsenterer vi en del af den værk-cyklus, som hun skrev på baggrund af 249 dages Corona-pandemi-koncertforbud. Den samlede cyklus består af fem dele, hvor ATHELAS ved denne koncert præsenterer den anden del, CoronAction II. Et værk, der går tæt på komponistens egen sindstilstand efter pandemien lukkede verden ned. Klaveret er i midten af kompositionen – som en isoleret ø – omkredset på behørig afstand af fløjte og klarinet, violin og bratsch.
Miramondo multiplo
Koncertens hovedværk er Olga Neuwirths Miramondo multiplo, der er blevet kaldt en af de mest betydelige samtidige kompositioner i Europa.
Olga Neuwirth selv arbejdede frem mod en karriere som solotrompetist, da en skade i kæben forårsaget af en bilulykke satte en brat stopper for denne drøm. Med et dybt forankret kendskab til instrumentet skubber hun i værket trompetisten til det yderste gennem værkets fem satser. De fem satser er som en kakofoni eller et klangmæssigt kameraobscura, der kaster spejlinger af fortidens fragmenter – som om værket giver os mulighed for at se på verden fra forskellige perspektiver.
“In her 20-minute work for trumpet and orchestra, Neuwirth does not employ the concerto principle in the sense of rival friction. Rather, she creates, as in a kaleidoscope, a fulfilled ideal of peaceful cooperation, of coexistence based on freedom… The five movements draw the listener into a labyrinth of memories, where Handel’s Lascia ch’io piango meets the fanfare out of Mahler’s 5th symphony, and snatches of a Stravinsky march meet the jazz idiom of Miles Davis… the solo protagonist is led via numerous uncertainties, dangers and delusions to freedom.” (Julia Spinola, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 23 Aug 2006)
Koncertprogram:
Arnold Schönberg – Kammersymfoni Nr. 1 op. 9, für 15 solo instrumenter (20 min.)
Olga Neuwirth – CoronAtion II: Naufraghi del mondo che hanno ancora un cuore – cinque isole della fatica”, pour flûte, clarinette, piano, violon et alto (7. Min)
Olga Neuwirth – Miramondo multiplo (23. min.)
Medvirkende:
ATHELAS sinfonietta Copenhagen
Solist: Ales Klancar, trompet (SL)
Dirigent: Robert Houssart (NL)
Om Olga Neuwirth
Østrigsk komponist, billedkunstner og forfatter, født 1968. Neuwirth er lige nu en af de helt toneangivende komponister i Europa, og modtog Ernst von Siemens Musikpris i 2022. Hun fik sit gennembrug med en række operaer og musikteaterværker, som beskæftiger sig med aktuelle politiske temaer som identitet, vold og intolerance.
Billetter til studerende og unge under 25 år.
Du kan mod fremvisning af studiekort eller dokumentation for, at du er under 25 år, købe billetter til 70 kr. i døren. Hvis du vil være helt sikker på, at der er en billet til dig i døren selvom der skulle blive udsolgt, kan du reservere en ungdomsbillet/studiebillet ved at sende en mail til info@athelas.dk.
Her foregår koncerten
Koncerten er en del af koncertserien: Europæiske trendsættere. Serien realiseres i 2023 og 2024 med generøs støtte fra Aage og Johanne Louis-Hansens Fond.