Hvorfor har ensemblet aflyst koncerter?

ATHELAS årlige statstilskud er gradvist blevet reduceret gennem de sidste ti år samtidig med, at alle udgifter er steget på grund af den almindelige inflation og prisudvikling. Den bevilling som ATHELAS modtager fra Kunstfonden er nu mindre end den bevilling, som ensemblet modtog for tyve år siden. Bevillingen dækker ganske enkelt ikke ensemblets minimumsdrift længere.  

Hvordan kan ensemblets fremtid sikres?

ATHELAS er en 34 år gammel institution i dansk musikliv, der varetager væsentlige opgaver både for udviklingen af dansk musik og for landets teatre og festivaler, der arbejder med tværæstetiske forestillinger. (Se støtteerklæringer fra musikbranchen nederst på denne side.)

På den lange bane skal der findes en musikpolitisk støttemodel, hvor ensemblet ikke støttes med en fireårig bevilling uddelt af skiftende personer i projektstøtteudvalget.

På den korte bane og akut skal ensemblet have tilført driftsmidler til at finansiere en minimumsdrift, mens vi arbejder på en langsigtet løsning.

Kunstfondens projektstøtteudvalg har ikke set sig i stand til at støtte ensemblet yderligere, så nu er ensemblets fremtid lagt i hænderne på vores folketingspolitikere.

Er ensemblet lukningstruet?

Ja, det er bestyrelsens vurdering, at ensemblet ikke kan drives videre i den nuværende form indenfor den bevilling, som Statens Kunstfonds projektstøtteudvalg har tildelt det 16 mand store ensemble i perioden 2024 til 2027.

Hvor meget spiller Athelas i 2025?

2025 skulle have været året, hvor ensemblet skulle have igangsat en ny strategi. Det fastholder vi meget forsigtigt – men vi planlægger ikke så langt ud i fremtiden og vi har desværre færre koncerter.  

Vi regner med at spille en række planlagte koncerter i første halvår af 2025.  

Efter sommeren 2025 ved vi på nuværende tidspunkt ikke, hvad der skal ske med ensemblet.

Har Athelas været i dialog med de danske fonde om den nuværende situation?

Danske private fonde har støttet Athelas på et stabilt niveau gennem årene på trods af at ensemblets statstilskud er gradvist blevet reduceret i samme periode. Fondene hverken skal eller vil som hovedregel dække basisdrift.

Situationen er aktuelt, at statstilskuddet ikke dækker de udgifter, der er til at drive et professionelt ensemble med husleje, forsikringer, løn til producent, ledelse og pr-medhjælp, markedsføring, bogholderi, revision og den slags udgifter, der hører til en drift. Hvis staten ikke vil betale driften, kan vi ikke drive ensemblet professionelt. Vi bliver nødt til at forvente, at staten dækker basisdriften, når statens krav er, at vi skal drive ensemblet professionelt. Alt andet er ikke bæredygtigt. 

Kan andre overtage den opgave, som ATHELAS har?

I Danmark findes der en række gode små ensembler, der har kompetencer indenfor den ny musik. De små ensembler betyder meget for udviklingen af et levende musikliv. Men mellem de små ensembler med en håndfuld musikere og landets store orkestre, findes dynamiske større ensembler, som f.eks. Aarhus Sinfonietta og ATHELAS Sinfonietta, der begge består af 16 musikere og som begge præsenterer den nye kompositionsmusik. Ingen af ensemblerne har i dag en driftsbevilling, der sikrer, at de årtier gamle institutioner kan drives professionelt. 

Ingen andre ensembler er fuldt dedikerede til vor tids musik. Mister vi et af eller begge disse ensembler, mister vi sjældne evner til at spille musikken fra 20. og 21. århundrede. Vi mister dyrebare kompetencer og vilje til at udvikle samtidens musik, der kræver en anden spilleteknik og musikforståelse end musikken fra før ’det moderne’. Vi mister dem, der tager allermest ansvar for vor tids kompositionsmusik. Det tager årtier at opbygge et velfungerende ensemble.  Det er svært at se, hvem der skulle kunne udfylde den opgave, som de to sinfonietta’er varetager i hver deres landsdel. 

ATHELAS er landets eneste specialensemble med forpligtelse overfor vor tids kompositionsmusik.

Hvad skal ATHELAS spille de kommende år – fra 2025 – 2027?

Grundlæggende skal ATHELAS naturligvis fortsat være dét store specialensemble, der tager ansvar for udvikling af den danske kompostionsmusik. Vi skal stadig være et sted, hvor danske og internationale komponister skaber ny musik og vi vil stadig sætte vores kompetencer til rådighed for udvikling af ny musik. Det er ensemblets DNA.

Vi har i løbet af 2024 uropført de sidste af de bestillingsværker, som ATHELAS havde bestilt under eller ikke fået opført i  corona-årene.

I 2025 skulle vi bl.a. have præsenteret fire uropførelser af komponister under 40 år. Det håber vi fortsat, at vi får mulighed for.

Vi håber også på, at vi sammen med Spillestedet Alice kan skabe en scene i København for den helt aktuelle internationale kompositionsmusik. En art musikkens ’samtids-galleri’, hvor man kan opleve de komponister, der præger den internationale scene. Vi vil gerne sikre, at et dansk publikum har et bestemt sted, hvor de på bestemte tidspunkter om året kan høre de unge værker fra den unge scene. Det tiltag har vi desværre måtte udsætte pga. den økonomiske situation.

Vi vil gerne gennem mere end én bestilling årligt udfordre hele koncertformatet. Mange komponister komponerer for multimedia og tværæstetiske udtryk. Hos os er de klassiske instrumenter altid i fokus – vi er et stort ensemble bestående af specialister på hvert deres instrument, men vi har kompetencerne og viljen til at gå mere i dialog omkring afsøgende musikalske tværæstetiske udtryksformer.

Allerede i foråret 2025 kommer I forhåbentlig til at opleve ATHELAS på Copenhagen Contemporary som en del af en større ’udstillingskoncert’, ligesom vi forhåbentlig i højere grad end tidligere i et par år kommer til arbejde med multimedia og komposition.

Minimum én gang årligt arbejder vi som del af vores publikumsudvikling med nogle af vor tids mere populære komponister, der trækker et nyt publikum ind i ensemblets miljø. Derfor præsenterer vi f.eks. koncerten Reich/Richter og Philip Glass i januar i Den Sorte Diamant, og vi håber, at kunne fortsætte samarbejdet med landets producenter om udviklingen af ’ny opera’. Vi har f.eks. gang i spændende projekter med bl.a. Copenhagen Opera Festival og Den Fynske Opera. 

Endelig har vi et meget stærkt ønske om at etablere et langvarigt samarbejde med Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Allerede i 2025 kommer I til at opleve os i samarbejde med eleverne på konservatoriet i København. Vi synes, at vores specialiserede kompetencer i samtidsmusik kan gøre en forskel på konservatorierne, mens de studerende på konservatorierne omvendt kan bidrage til at holde ATHELAS skarpe på samtidens udtryk.

Og så har vi naturligvis ambitioner om – og invitationer til – at udvikle internationale netværk og i højere grad end det har været tilfældet i seneste år, bringe ensemblet og dansk musik ud til internationale festivaler.  Det er intet vi hellere vil – og vi håber, at det bliver muligt.